Linkek a témában:
Brendt Radio - Space Invaders info
The invasion began in Japan. Programmer Toshihiro Nishikado took the classic sci-fi riff of alien invasion and transported it to the video screen. The otherworlders, arranged in a tight row and column formation, marched left and right across the screen, dropping down one level each time they hit the side. You controlled a lone laser base, defending the planet by firing back at the hostile armies. You could also move left and right, using four convenient shields to play a dangerous game of fire and retreat as the aliens unleashed their own laser assault.
History becomed a legend
Space Invaders is my favourite game by a long, long, long way and I don't even want to know how many hours I've clocked up playing the game and I even went as far as to theme the first night I ever promoted some 13 or 14 years ago around imagery based on the game everywhere from the t-shirts we made to the images we projected. Obsessed is a word but I prefer otaku. With it being the 30th anniversary of the game and quite a few clothing companies such as 55DSL releasing special edition t-shirts to commemorate the anniversary. For those of you too young to remember the magic of Space Invaders here is a brief history of the game.
Invaders 1978
Invaders 1978 is a very close approximation of the original Space Invaders game, down to there being no high score save or even a pause feature. The only very few minor differences include either the top invader winking or Invaders' explosions not being centered when shot (depending on monitor used), the number of lives remaining are displayed at the top right, rather than at the bottom of the screen, and the UFO comes out at intervals that are a little longer than with the original.
Also, on the 02 version, the Invaders are more aggressive, dropping faster bombs at times, and the UFO will stop coming out when there are nine invaders. In the original arcade version, it would still come out if there were nine, but not if there were any less.
Invaders1982 - Artic Computing Ltd.
Nehéz ma már elképzelni, milyen újdonságot jelentett játéktermi gépek hőskorának lövöldözős játéka, amikor 1978-ban megjelent. Nagyon összetettnek tűnt a korábbi játéktermi slágerekhez (Pong, Breakout) képest. Az űrlények egyre gyorsuló mozgása, az anyahajó meglepetésszerű megjelenése, a pajzsok, amik mögé be lehetett bújni, mind-mind szokatlan és újszerű játékelemnek számítottak.
A játékot három hónap alatt, teljesen egyedül alkotta meg egy japán programozó, Nisikado Tomohiro. Az inspiráció több forrásból jött, elsősorban egy Japánban népszerű, 1972-ben megjelent mechanikus játékból, a Space Monstersből. De Nisikado egy későbbi interjúban azt is elmondta, hogy egy gyerekkori álma is többször eszébe jutott, amikor a játékot fejlesztette: az álomban japán gyerekek várták a Mikulást, de űrlények jöttek helyette. Ihletforrás volt még a Világok harca című Wells-klasszikus 1953-as filmes feldolgozása is, a végső lökést pedig az első Star Wars film 1977-es megjelenése adta meg az űrlényes környezet felé.
Space Invaders answers
Earth is under attack! Wave after wave of aliens are descending upon our fair planet, raining a barrage of deadly missiles. As the pilot of a laser base that moves horizontally along the bottom of the screen and fires vertically, you alone are powerful enough to stave off the invasion.
Each wave consists of 55 invaders that are grouped in 11 columns, five aliens to a column. The group moves sideways in unison. When they reach an edge of the screen, they drop a level and begin moving in the opposite direction, and so on and so on. Your job is to destroy the invaders before they reach the bottom of the screen. If you let an enemy missile hit you or allow even one alien get too low on the playfield, you will lose a ship.
Invaders 1978 (en)
1978-ban Space Invader kezdetek angolul
Invaders 1978 is a very close approximation of the original Space Invaders game, down to there being no high score save or even a pause feature. The only very few minor differences include either the top invader winking or Invaders' explosions not being centered when shot (depending on monitor used), the number of lives remaining are displayed at the top right, rather than at the bottom of the screen, and the UFO comes out at intervals that are a little longer than with the original.
Also, on the 02 version, the Invaders are more aggressive, dropping faster bombs at times, and the UFO will stop coming out when there are nine invaders. In the original arcade version, it would still come out if there were nine, but not if there were any less.
Játéktermi videojátékok - Space Invaders
Történelmi arcade játékok
A műfaj leghíresebbike kétségtelenül a japán Taito Space Invaders-e lett, amelynek licence-jogát 1978-ban szerezte meg az amerikai Midway. A Space Invadersben a játékos egy horizontálisan mozgatható űrhajót irányított, és rendezett sorokba felzárkózó, különböző formájú űrlényeket kellett megsemmisítenie - védelmül egyedül a zöld színű pajzsok szolgáltak, amelyeket azonban minden találat roncsolt valamennyire. A Space Invaders korának talán legelterjedtebb videojátékává vált, újabb és újabb folytatások és klónok készültek (Space Invaders 2, Invaders'' Revenge), s szinte alig akadt olyan játékterem, vagy országút menti lebuj, amelyben ne akadt volna legalább egy példány belőle.
Pixelhősök
Most már biztos, hogy a páros évek jobbak a videojáték rajongóknak. 2008-ban a Narratívák sorozat hetedik kötete segített eligazodni a játéktudományban elmélyülni vágyóknak a narratológia és játéktudomány (ludológia) területén. 2010-ben fél éves időszaki kiállítással ünnepelte a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum a Space Invaders játék (és magyar klónja, az Űrhódító) születésnapját, az év végére pedig megjelent Beregi Tamás a videojátékok első ötven évét összefoglaló könyve, a Pixelhősök.
Retro, emulátor rovat
1978-ban a Taito cég kiadta japánban a space invaders című játékot ami óriási sikert aratott. Az ATARI hogy felvegye a versenyt kifejlesztette saját űrjátékait (1979 -lunar lander, 1980 -centipede, ). Az Atari mérnökei egy új technológián dolgoztak, a vektorgrafikán, ennek eredménye az 1979-es év nagy sikere az Astreoids, amit a Battlezone követett 1980-ban. Az Asteroids érdekessége, hogy ebben a játékban volt először toplista, a játékos beirhatott egy hárombetűs azonositót amit el is mentett a gép. 1979-ben megjelent a Galaxin, ami a Space invaders továbbfejlesztése, színes, tele van hangeffektekkel, és az ellenfelek nemcsak kötött alakzatban masíroznak jobbra-balra, hanem kirepülnek a helyükről, megtámadják a játékost.
Space Invaders answers (en)
Earth is under attack! Wave after wave of aliens are descending upon our fair planet, raining a barrage of deadly missiles. As the pilot of a laser base that moves horizontally along the bottom of the screen and fires vertically, you alone are powerful enough to stave off the invasion.
Each wave consists of 55 invaders that are grouped in 11 columns, five aliens to a column. The group moves sideways in unison. When they reach an edge of the screen, they drop a level and begin moving in the opposite direction, and so on and so on. Your job is to destroy the invaders before they reach the bottom of the screen. If you let an enemy missile hit you or allow even one alien get too low on the playfield, you will lose a ship.
Space Invaders Grafika
Utcai művészet rejtelmeibe vezető honlap
Legál? Féllegál?
A térfigyelő kamerákkal erősen beültetett Londonban nincs könnyű helyzetben az, aki kéretlenül szeretné az emberek arcába tolni a vizuális ötleteit. Space Invader (41), a pixeles street art művelője legújabban lufikkal dolgozik.
Space invader mára kiállítótermek állandó lakója, a legalitás langyos vizein. Kivíva a szakadt, illegál falfirkászok megvetését és dühét, természetesen.